‘Vraag regelmatig feedback aan je opdrachtgever’

8 December 2017

‘Alles voor de klant’ is het thema van de DILA 2017, hoe zie jij dat als opdrachtgever?

Anita Rustema

‘Een zelfstandig jurist die alles voor de klant doet, is resultaatgericht en transparant in wat ze doen. Juristen die we graag weer terugvragen na een opdracht, weten zich snel in de Rabobank te verdiepen en bouwen direct een intern netwerk op, zodat ze ook gelijk zelfstandig aan de slag kunnen. Ze moeten sociabel genoeg zijn om dat netwerk te kunnen opbouwen. Verder ga ik ervanuit dat ze hun vak op orde houden, uiteraard kijk je voor de aanvang van de opdracht naar juridisch inhoudelijke kwalificaties, dat is echt de basis.’

‘Eerlijk gezegd vind ik ‘de klant centraal stellen’ een logisch thema voor de DILA 2017, maar niet heel vernieuwend. Voor mij mag innovatie voorop staan. Het is echt een pre als iemand goed is in IT en geautomatiseerde processen. We schuiven nog steeds te veel papier heen en weer, dat valt te automatiseren. De financiële sector innoveert gelukkig snel. Wij hebben voor de contracten rondom leningen bijvoorbeeld veel standaarddocumentatie, die wordt nu in geautomatiseerde documenten en systemen omgezet. Denk ook aan procuraties en volmachten, de goedkeuring daarvan valt in een systeem te zetten. Als zelfstandige professional moet je daarvoor open staan, en er een keer aan meewerken als de gelegenheid zich voordoet.’

‘Een uitmuntende zelfstandige jurist maakt net die extra stap.

Die denkt ook na over hoe het werk efficiënter kan in onze organisatie, en geeft op gepaste manier feedback’

Hoe is jouw ervaring met onafhankelijke juristen?

‘Wij werken regelmatig met een flexibele schil en besteden dan niet alles uit aan advocatenkantoren, maar schakelen ook zelfstandige juristen in. Een goede zelfstandige jurist heeft zijn vak op orde, maakt snel contact, is resultaatgericht.’

‘Een uitmuntende zelfstandige jurist maakt net die extra stap. Die doet niet alleen zijn eigen werk handiger, maar denkt ook na over hoe het werk efficiënter kan in onze organisatie, en geeft op gepaste manier feedback. Ik zie interimmers ook als benchmark, ze brengen kennis uit andere organisaties mee, daar vraag ik wel eens expliciet naar. Ik waardeer het als diegene een blinde vlek in de organisatie ziet en dat op een goede manier aan de orde stelt.’

‘Wat ik ook heel belangrijk vind, is dat externen regelmatig tussendoor even feedback vragen. Dat hoeven geen urenlange gesprekken te zijn, maar vraag soms even aan je opdrachtgever en aan het netwerk eromheen wat er goed gaat en wat er beter kan.’ 

Waar ga je extra op letten als jurylid?

‘Ik ben benieuwd naar de cases van de onafhankelijke juristen. Ik ga in het bijzonder ook kijken naar hun eigen ondernemerschap. Hoe verkopen ze zichzelf en hun eigen product, wat is hun eigen onderscheidende vermogen? Ik ben nieuwsgierig naar de manier waarop ze hun eigen netwerk onderhouden, hoe ze zichzelf ontwikkelen.’ 

Anita Rustema is Head Corporate Legal bij Rabobank

Previous
Previous

‘De zaak bepaalt of wij beschikbaar zijn’

Next
Next

‘Advocatenkantoren en bedrijfsleven verschillen vaak nog in hoe er met klanten wordt omgegaan’