‘De zaak bepaalt of wij beschikbaar zijn’

11 December 2017

‘Alles voor de klant’, hoe werkt dat in de top van de advocatuur?

Derk Lemstra

‘We vragen ons altijd af wat de cliënt van ons verwacht. Dus ook: hoe verpakken we ons product? Zetten we ons advies in een PowerPoint, een korte notitie of een langer verhaal met extra uitleg. Ook belangrijk bij het alles voor de klant over hebben, is dat de zaak bepaalt of wij beschikbaar zijn. We zijn er altijd voor de cliënt, als hij ons nodig heeft. Dus ook wel eens in de weekenden, al stelt dat ons ook voor uitdagingen, want we willen niet iedereen eindeloos laten door buffelen. De boog is ook echt niet altijd gespannen, maar wel als de zaak dat vereist.

Toen we dit jaar naar ons nieuwe kantoor verhuisden, hebben we heel bewust gekeken naar de vraag hoe de cliënt het beleeft om hier te zijn. Welke faciliteiten heeft hij nodig? Dat is van een luchtiger niveau, maar zeker ook relevant. Onze extra mile is dat we inhoudelijk heel erg goed zijn, het echt beter weten dan de ander. De rest betekent niets, als je inhoudelijk niet levert.’

‘Je wordt alleen maar ingeschakeld als het druk is,  

dus dan moet je meteen aan de gang kunnen’ 

Hoe is jouw ervaring met onafhankelijke juristen?

‘Wij huren van tijd tot tijd mensen in. Dan is het leuk om alumni in te schakelen, want die weten goed hoe het werkt, maar dat kunnen ook andere experts zijn. Een externe is goed als hij inhoudelijk goed is, en snel kan inspringen. Je wordt alleen maar ingeschakeld als het druk is, dus dan moet je meteen aan de gang kunnen. Dat betekent niet dat wij ze niet goed moeten instrueren, vooral ook over de relatie met de cliënt, en wat die nodig heeft. We zien een lichte toename van de inhuur, het is op dit moment druk, vooral corporate, transacties, onderzoek.

De beste onafhankelijke jurist begrijpt meteen wat er moet gebeuren en gaat meteen aan de slag. Daarnaast is het erg prettig om te merken dat iemand echt dingen gedaan krijgt en goed valt bij een cliënt. Wat mij betreft brengt iemand die van buiten komt ook een extra impuls, die kijkt naar een project en ziet hoe we het ook op een andere manier kunnen aanpakken. Wij zijn een lerende organisatie, dus dat soort feedback is van harte welkom.’

Waar ga je extra op letten als jurylid van de DILA 2017?

‘Het vermogen om snel te doorgronden wat een cliënt nodig heeft, zowel een advocatenkantoor als een bedrijf, en snel te begrijpen wat zijn of haar rol is. Ook kijk ik naar wat de jurist als extra’s toevoegt, bovenop een paar extra handen. Een efficiënte manier van werken, een andere aanpak, of bepaalde expertise.’ 

Derk Lemstra is Managing Partner bij Stibbe

Previous
Previous

‘Ondernemers zoeken geen advocaat, maar een goede oplossing voor hun probleem’

Next
Next

‘Vraag regelmatig feedback aan je opdrachtgever’