‘Een goede bedrijfsjurist kan een businessvraag vertalen naar een juridische vraag, en er dan een businessantwoord op geven’

Een ding wist Jasper Spanbroek zeker, hij wilde het bedrijfsleven in. Niet de advocatuur in, maar bij een bedrijf werken waarmee hij zich kan verbinden. Dus startte hij in 1999 bij KPN, wat toen booming was, in de tijd waarin iedereen zijn eerste mobiele telefoon kreeg. Hij bleef in deze industrie, die ook nu hot and happening is, met een dito baan. Sinds 10 jaar is hij general counsel, en verantwoordelijk voor 85 collega’s die werken in legal, compliance, intellectueel eigendom en security.

Wat versta jij onder vakmanschap?

Dat begint met juridische inhoud. Als je bij ons werkt, moet je juridische kennis state of the art zijn. KPN staat centraal in de maatschappij en alle aspecten van het juridische werk komen hier voorbij. Je speelt in de eredivisie, op een hoog inhoudelijk niveau. Maar de goede vakman kan die kennis ook inzetten in een bedrijfscontext. Belangrijk is hoe je je boodschap brengt. Als je advies niet goed aansluit bij het bedrijf, slaag je niet. Ik selecteer op de vraag of je met mij en met mijn business kunt praten. Dat is de werkelijke kracht van een goede bedrijfsjurist, die kan een businessvraag vertalen naar een juridische vraag, en er daarna weer een businessantwoord op geven. Dat heb ik nodig.

Hoe is jouw ervaring met zelfstandige juristen?

We huren regelmatig zelfstandigen in, vooral als vervangers bij ziekte of als we een vacature hebben die lang openstaat. Ik heb er wisselende ervaring mee. Dat gaat net als met een sollicitatie, we krijgen cv’s, houden een paar gesprekken en maken een keuze. Ze komen voor een relatief korte periode, en op basis van die ervaring beslis je of je ze nog een keer inhuurt. Juridisch gaat dat eigenlijk altijd wel goed, maar die bredere skillset, de aansluiting met de business vind ik zeker zo belangrijk. Deze persoon moet zelfstandig slagen in de interactie met de business. Dus ik zoek altijd iemand die snel, zelfstandig die business in kan, goed kan luisteren en leren en sensitief is voor de omgeving.

Waar ga je op letten als jurylid van DILA 2023?

Ik let op communicatievaardigheden, maakt iemand verbinding? Maak je dat met je cliënt, met je collega’s aan tafel? Daarnaast let ik uiteraard op je advies: kan je, naast je juridische analyse, ook een risicobeoordeling maken? Hoe groot is het eventuele risico, en zou je de businessverantwoordelijke adviseren om dat risico te accepteren? Die inschatting geeft aan of je goed bent aangesloten bij het bedrijf waar je voor werkt, of je de business en de cultuur goed kunt inschatten. En tegelijkertijd: ben je sterk genoeg om nee te zeggen als dat risico te groot is?  

Heb je nog een gouden tip?

Don’t push it. Ga niet proberen een show op te voeren. Dat wat je in huis hebt, brengt je waar je bent. Breng dat natuurlijk en relaxed over; daar geloof ik meer in dan in iemand die heel duidelijk staat te performen. Je staat daar om wie je bent, daarom ben je een goede jurist.

Previous
Previous

‘Verbindend adviseur denkt flexibel en heeft een rechte rug’

Next
Next

‘Een vakman is een duizendpoot die goed kan samenwerken’